Vi hjælper dig af med smerterne i skulderen

Skulderen er et af kroppens mest bevægelige led og derfor er det ofte udsat for smerter. Symptomer fra området kan både skyldes øget, nedsat eller blot ændret bevægelighed. Skuldersmerter kan også opstå som en følgevirkning af nakkesmerter (og mange med skuldersmerter kan opleve også at få ondt fra nakken).

Dette skyldes at mange af skulderens muskler er direkte forbundet med nakken og et problem det ene sted kan derfor ”forplante” sig til det andet sted.

Smerter fra skulderen kan komme over tid, som f.eks. hvis man arbejder meget ved computer og ikke har en god arbejdsstilling, eller akut, som f.eks. ved sport som håndbold, tennis eller andre sportsgrene, hvor armen bevæges med stor kraft.

For mange kan det være nok at tage en kort pause fra det der gav smerterne, f.eks. sport og så starte roligt op igen, når smerterne er forsvundet. Aftager smerterne ikke som forventet eller kommer de igen, bør man tage kontakt til en relevant fagperson.

Hos en fysioterapeut vil man lave en grundig undersøgelse, ikke bare af skulderen, men også nakke og ryg, da disse områder også kan bidrage til generne. Når de bidragende områder er identificeret, får man råd og vejledning omkring hvordan symptomerne hænger sammen, samt hvad man selv kan gøre, for at få generne til at gå væk.

Endvidere får man en individuelt tilpasset behandlingsplan, hvor der er stor fokus på træning og specifikke øvelser.