Døjer du med nakkesmerter?

Har du ondt i nakken? Nakkesmerter er noget de fleste vil opleve på et eller andet tidspunkt i livet. En rapport fra sundhedsstyrelsen fra 2015, estimeres det at op mod 600.000 danskere lider af nakkesmerter. Faktisk er problemet så stort at 6% af alle besøg hos en praktiserende læge og 23% af alle besøg hos fysioterapeut eller kiropraktor, skyldes nakkesmerter.

Generne er endvidere skyld i 16% af alle sygedage i Danmark. Med så stort et problem er det klart at der også er mange myter omkring nakkesmerter, hvilket vi tidligere har skrevet om her. Der findes mange årsagerne til at man kan få nakkesmerter. Det kan f.eks. vise sig som et ”hold” i nakken, eller længerevarende symptomer, der være gradvist er tiltage over tid.

I de nedenstående afsnit har vi forsøgt at komme omkring nogle af de spørgsmål vi ofte bliver stillet omkring nakkesmerter.

Hvad kan du selv gøre ved smerter i nakken?

I de fleste tilfælde af akut opståede nakkesmerter, går symptomerne over af sig selv inden for en uges tid. Mens smerterne står på, kan man med fordel undgå de stillinger og aktiviteter der forværrer ens smerter. Det hjælper også, at holde sig så aktiv som muligt, hvilket kan være med til at man kommer sig hurtigere.

I nogle tilfælde kan der være et behov for smertestillende (læs mere her) til at dulme smerterne. Føler du et behov for smertestillende bør du drøfte dette med din læge. Har smerterne stået på i længere tid bør du kontakte en dygtig fagperson med specialviden på området, du kan få klarlagt årsagen til dine gener.

Hvad kan fysioterapeuten gøre

Aftager symptomerne ikke over nogle dage, eller tager de til i styrke, vil det være fornuftigt at søge hjælp hos en kvalificeret fagperson. Ved en konsultation hos en fysioterapeut, vil fokus være på at finde de bevægelser, aktiviteter mm., der vedligeholder smerterne.

Man får information omkring hvorfor det gør ondt, samt aktive øvelser, der kan lindre eller bedre generne så længe de står på.

Det gode ved øvelser er, at efter en grundig instruktion vil du selv kunne udføre disse. I nogle tilfælde kan fysioterapeuten også anvende mobiliserende teknikker eller manipulationer. Sådanne teknikker kan have en kortvarig lindrende effekt og dermed lette det, at komme i gang med lindrende øvelser.