Kontakt os nu

Har du brug for en fysioterapeut?
Ring nu 51 95 15 15 eller udfyld formularen!

Døjer du med lyskesmerter?

Døjer du med lyskesmerter, så er du ikke alene. Mange vil på et eller andet tidspunkt prøve at få smerter fra lysken, især hvis man er fysisk aktiv. At netop lysken kan gøre ondt er egentlig ikke så underligt da området bliver udsat for stor belastning ved mange fysiske krævende aktiviteter, hvor der stilles store krav til hurtige retningsskift.  Dette gør sig for eksempel gældende for idrætsgrene såsom fodbold, ishockey og håndbold, hvor et af fællestrækkene netop er mange, hurtige retningsskift. Hvis man har en stor belastning og en stor træningsmængde over tid kan man udvikle smerter i området. Så kort sagt, kan man få smerter fra lysken ved rigtige mange ting som typisk er idræts-relateret. Har smerterne stået på over lang tid er det ikke unormalt at man også kan begynde at mærke generne i andre aktiviteter end der hvor det startede. Dette kan f.eks. inkludere rejse sig op fra en stol, komme ud af sengen osv.

Hvor kommer lyskesmerter fra?

Smerter fra lysken opleves tit hos sportsfolk hvor op i mod 49% af idrætsudøvere i Danmark oplever lyskesmerter i løbet af en sæson. Lægger man hånden over selve lysken, ligger der mange strukturer (muskler, led og nerver), som kan gøre det svært at præcisere årsagen til generne. I mange tilfælde vil man dog mistænke senerne der hæfter musklerne fast på bækkenet. Sener er utrolige stærke, men har de først fået en akut skade eller været udsat for en for stor belastning over tid, kan de give smerter. I begge tilfælde vil det være fornuftigt at ændre på træningsvaner mens generne står på. En anden årsag til at nogen kan opleve smerter i lysken kan skyldes et ryg eller et hofte problem, som kan give udstrålende (refererede smerter) til lysken. Uanset hvad årsagen er, bør man søge hjælp hos en kvalificeret fagperson hvis generne aftager ikke eller hvis de tager til i styrke.

Hvad kan du selv gøre for dine lyskesmerter?

Som oftest opstår smerterne i forbindelsen med fysisk aktivitet. Derfor vil smerterne typisk gå i sig selv ved at holde pause fra træning. Har man først fået ondt i lysken skal man være opmærksom på hvis smerterne forsvinder når man først er varmet op for så at komme igen efter træning og måske endda være tiltaget i styrke. I sådanne tilfælde kunne man fejlagtigt komme til at tro, at det svaret må være mere træning, da man jo ikke mærkede noget under træningen, hvilket kan være med til ikke bare at forlænge problemstillingen, men i værste fald forværre den.

Udstrækning tilrådes typisk ikke mod lyskesmerter, selvom dette kan give en kortvarig smertelindring. Generelt vil man anbefale styrkeøvelser, som så kan tilpasses alt efter hvilken type skade man har samt hvor længe den ar stået på.

Hvad kan Apex Fysio gøre ved lyskesmerter?

Hos Apex Fysio er vi specialister i muskuloskeletal fysioterapi. Dette betyder at på klinikken har vi spidskompetencer inden for undersøgelse og behandling af kroppens muskler og led, herunder lysken. Ved en konsultation hos os, er fokus på at identificere de faktorer der er medvirkende til eller vedligeholder dine lyskesmerter. Efter en grundig undersøgelse får du information om hvorfor det gør ondt, hvad du selv kan gøre og hvordan vi bedst kan hjælpe dig. Som regel kræver det ikke ret meget behandling for at komme af med lyskesmerter, men i større grad fornuftige råd og vejledning. Vi lægger stor vægt på at inddrage dig i forløbet, for at sikre at du kan hjælpe dig selv med at komme af med generne. Dette gør vi med en fyldestgørende forklaring af problemet og med aktive øvelser du kan udføre hjemme eller på arbejde. Denne aktive tilgang sikrer at du kan selv gøre noget godt for dine lyskesmerter mens de står på.