Diskusprolaps & problemer med udstrålende smerter

Der kan være mange årsager til at man har smerter der trækker ned i en arm/hånd eller et ben/fod. Noget kan skyldes det der på fagsprog kaldes refererede smerter og kan bl.a skyldes en diskus prolaps. Dette er smerter, hvor den underliggende årsag ikke direkte har noget med de oplevede symptomer at gøre.

De fleste har prøvet at nogen trykker på en øm muskel i nakke-skulder området. Hvis nogen så har trykket på denne har man kunnet opleve symptomer ned på siden af skulderen, hvilket vil være refererede smerter. En anden årsag til smerter der trækker ned i armen eller benet kan være en ”prolaps” af en diskus. Dette er den båndskive, der ligger mellem ryghvirvlerne.

Her sker der det at selve disken ændrer form og direkte eller indirekte irriterer en af de nærliggende nerver. Når noget generer en nerve kan det give symptomer, som en sundhedsperson typisk leder efter ved undersøgelse. Disse kan være f.eks sovende fornemmelser i arm/ben, kraftnedsættelser eller påvirkede reflekser (f.eks. en ændret knærefleks).

Kan man have en diskusprolaps uden at mærke det?

Det er ikke ualmindeligt at se førnævnte symptomer i forbindelse med en prolaps. Samtidig er det vigtig at nævne at man kan have en prolaps uden at man overhovedet har oplevet nogen symptomer. Dette er netop enaf  årsagerne til at det er være meget forskelligt hvad man kan og bør gøre.

Undersøgelse og behandling vil altid afhænge af de oplevede symptomer. Skulle man mistænke, at man skulle have en diskusprolaps, vil det være en god ide at blive undersøgt af en kvalificeret fagperson.

En kvalificeret fysioterapeut vil efter en grundig undersøgelse kunne rådgive omkring symptomerne samt hvordan smerterne kan/bør håndteres. Endvidere vil du blive instrueret i relevante øvelser der kan mindske og bedre dine gener.

For langt de fleste vil man anbefale en aktiv tilgang, hvor man med træning og øvelser forsøger at mindske symptomerne. Kun i meget få tilfælde, hvor der er meget omfattende symptomer, vil man overveje at henvise til en MR-scanning.  Endvidere vil man i nogle få tilfælde overveje om vurdering hos en rygkirurg er nødvendig. En MR scanning er oftest kun nødvendig hvis man overvejer en operation. Flere undersøgelser på området indikerer, at man ikke er bedre stillet med en operation sammenlignet med at en aktiv tilgang.

Det er træls men det går over

Dem som har oplevet symptomerne fra en diskusprolaps ved at symptomerne kan ikke gå hurtig nok væk. De gode nyheder er at i langt de fleste af tilfældene går de i sig selv. Her kan man som klinikker bare ikke forudse om der er snak om uger eller måneder. Som oftest opstår symptomerne akut. Dette betyder at de tager til relativt hurtigt (nogle timer) fra man har lavet en bevægelse som udløste smerterne. Sundhedsstyrelsen har udgivet retningslinjer omkring hvordan udstrålende gener fra nakke og lænd bør håndteres. Der bliver det netop fremhævet at det er ikke med specifik træning eller behandling man bliver symptomfri.

Det er til gengæld med at holde sig aktiv inden for den rækkevidde symptomerne tillader. En stor del af symptomerne stammer fra en hævelse omkring selve nerven hvor den kommer ud fra ryggen. Dette kan til en vis grad sidestilles med en hævelse efter en ankel forstuvning. De fleste kender fornemmelsen af at sidde med en hævet ankel og dunkende smerter efter for eksempel en uheld på fodboldbanen. Dette er dog sjældent sat i sammenhæng med længerevarende smerter. Tvært i mod er en ankelforstuvning ofte forbundet med ”en del af sporten”. Ankelskaden har man derfor typisk lettere ved at akseptere fordi man har forventer at den skal bare overstås og blive bedre.

Mange bliver ofte bange over nakke eller rygsmerter som trækker ud i armen eller ned i benet. Dette behøver bestemt ikke at være et tegn på en diskusprolaps. Faktisk er udstråling af smerter noget som forekommer hyppigt i forbindelse med skader på kroppens muskler og led. Dette bør en kvalificeret sundhedsperson kunne undersøge og afgøre om symptomerne skyldes en diskusprolaps.