Kontakt os nu - Vi laver også Videokonsultationer

Har du brug for en fysioterapeut?
Ring nu 51 95 15 15 eller udfyld formularen!

Rygsmerter, ”lidt ekstra kilo” og motivation

Vi har tidligere skrevet at behandling af nakke og rygsmerter er noget vi er specialister i hos Apex Fysio og at vi ofte hjælper de danske medier med interviews om sådanne problemstillinger. I denne omgang var det journalisten Carsten G. Johansen der interviewede Steffan fra klinikken omkring overvægt og rygsmerter, til forsideartiklen på lørdagens #EB med overskriften ”Lev godt med dine ekstra kilo”.

Interview til Ekstra Bladet

I interviewet var der bl.a. fokus på, at mange desværre tror at ryggen er skrøbelig og hvis man bærer rundt på lidt ekstra kilo, så overbelastes ryggen og man skal derfor undgå at belaste den yderligere. Dette er heldigvis ikke korrekt, faktisk har ryggen rigtig godt af at blive belastet og bevæget uanset om man bærer rundt på lidt ekstra kilo eller ej. Så man behøver ikke bekymre sig om vægt, hvis man gerne vil være aktiv. Et er, at det er sundt at få brugt ryggen, noget andet er at finde motivationen til at være aktiv. Vi hører ofte at det kan være demotiverende at skulle gå i et motionscenter, hvor andre måske er i meget bedre form end en selv. Her kan vi heldigvis berolige folk med, at man ikke behøver at gå i et motionscenter hvis man ikke bryder sig om det…faktisk er vores budskab, at du skal lave den form for træning du har lyst til og så betyder det mindre om det er dans, løb eller noget helt andet.

Hvordan holder vi motivationen

Er man motiveret og har lyst til at træne eller være aktiv, så er der også større sandsynlighed for at man får gjort noget ved det…det er trods alt kun den træning man laver der tæller. Så rådet herfra lyder at man skal prøve nogle forskellige aktiviteter og finde ud af hvad man syntes er sjovt, uanset om det er at gå en tur eller tage et smut ned i fitnesscenteret (vi har tidligere skrevet om motivation og træning her). Når man først har fundet noget man gerne vil, så kan det være en fordel at finde en bekendt der også gerne vil i gang med den samme aktivitet. Når der er en anden der venter på en, så er det lidt nemmere at komme afsted… specielt hvis man skal finde tid/motivation efter en lang arbejdsdag. Et sidste råd er at lave realistiske mål for sin træning. F.eks. kan et mål om at man træner 5x /uge være meget uoverskueligt, hvis man ikke er vandt til at træne, mens 2x per uge måske kan virke mere overkommeligt til en start. Man kan altid øge sin indsats senere, men det vigtigste i starten er at man ikke mister motivationen fordi målene er urealistiske. Så hellere lave overkommelige mål, så kan man altid sætte nye og højere mål når man er kommet ind i en god rutine.

Rygsmerter

For nogle kan rygsmerterne være så store og så begrænsende, at det kan være svært at finde en aktivitet man kan, uanset hvor motiveret man måtte være. I sådanne tilfælde bør man søge hjælp, så man kan komme af med sine ryggener. Lider du af rygsmerter kan du læse mere på linket her, hvor der er råd og vejledning til hvad du selv kan gøre samt hvad Apex Fysio kan gøre for dig.