Kontakt os nu - Vi laver også Videokonsultationer

Har du brug for en fysioterapeut?
Ring nu 51 95 15 15 eller udfyld formularen!

Styrketræning for hjernen

Hvilken type træning er bedst for hjernen?

I disse dage valfarter mange til det lokale fitness center, ryster støvet af løbejakken eller henter kondicyklen fra garagen for at overholde sit nytårsforsæt. Men hvad er egentlig bedst, løbe- eller styrketræning? Det er nok et spørgsmål der er mange forskellige svar og forklaringer på.  Resultaterne fra et dyrestudie publiceret for et år siden har gjort os klogere. Der blev effekten af styrketræning og løbetræning på gavnlige ændringer i hjernen sammenlignet. Resultaterne af studiet kan læses i denne artikel. Kort fortalt viste de, at hvis du gerne vil ”styrke” din hjerne skal du tage løbeskoene på. Faktisk viste studiet, at jo længere man løber jo større bliver den gavnlige effekt på hjernen. Trods den åbenlyse begrænsning, at studiet blev udført på dyr og ikke mennesker, mente forskerne at resultaterne sagtens kunne overføres til mennesker.

Hvad med mennesker?

De fleste af os er dog mere kræsne når det kommer til træning og stiller større krav til træningen end blot at få stærke muskler og bedre udholdenhed. De fleste ønsker at træningen giver mening og er sjov at udføre. Dette er faktisk et helt rimelige krav, fordi hvis det ikke er sjovt at træne, vil mange stoppe lang tid før man opnår en mærkbar fremgang. Så selvom diverse sundhedseksperter kan fortælle om det som er det nye ”sort” inden for træning er virkeligheden simpel: Det bedste råd til at få noget ud af træning er at vælge den type motion, som gør dig glad. Så er du på den rigtige vej mod en bedre form og vigtigst af alt, bedre velvære.

Hvorfor er det så vigtigt at træningen er sjov og meningsfuld?

De fleste ved, at træning er noget, som gør os godt. Desværre er det ikke lige let for alle at komme i gang. På Apex Fysio hjælper vi dig med at designe et træningsprogram der følger den nyeste viden, OG imødekommer dine præferencer. Et godt program bør tage udgangspunkt i følgende:

  • Hvad er målet? Er det at komme tilbage på arbejde, løbe eller noget helt andet. Når vi har et mål laver vi i samarbejde med dig en realistisk plan for hvordan vi kommer dertil.
  • Er der en skade eller en underliggende sygdom, som man skal tage hensyn til? Er man skadet eller har underliggende sygdom skal et et godt program tage højde for dette. På den måde skaber sikrer man de bedste forhold for at skade eller underliggende sygdom kan bedres.
  • Hvilket niveau starter vi på? Hvis ikke man ikke rammer det rigtige niveau fra start vil man muligvis ikke opleve ret stor fremgang. Faktisk kan man ved dette risikere at forværre en underliggende skade
  • Hvor meget er du klar til at gøre selv? Dette er faktisk et af de vigtigste punkter man skal tage stilling til i forløbet. Det nytter ikke at man laver for ambitiøs plan med daglig træning, hvis man kun er motiveret for at træne 2x/uge. Omvendt er det heller ikke godt hvis man er indstillet til mere træning men kun har 2 ugentlige træningsgange på programmet. Kort opsummeret kan man sige at det er dig der bestemmer hvor meget eller lidt du er klar til. Vi skal vi nok hjælpe dig med resten.

 

Ovenstående kan lyde meget simpelt. Faktisk for simpelt til at kunne være effektivt. Flere undersøgelser har vist at netop disse punkter har stor betydning for hvad man kan få ud af et træningsforløb. Sagt på en anden måde, hvis et program tilpasses den enkeltes ønsker, problemstillinger og niveau, så stiger sandsynligheden for at forløbet blive en succes.

Der er mange, som føler at træningseffekt kan kun opnås ved mange timers intensiv træning om ugen. Heldigvis kan mindre også gøre det, hvilket vi tidligere har skrevet i et andet indlæg på siden (se her). Har man et presset program bør man til en start forsøge at se de muligheder der er. For eksempel kan man tage cyklen på arbejde, tage trapperne på arbejdet, løbe en tur mens børnene er til fodbold. Sådanne små tiltag kan hjælpe med at få træning tilpasset i hverdagen. I forhold til smerter fra muskler og led viser forskningen, at selv en lille fysiske anstrengelse kan hjælpe. Der findes ikke nogle øvelser, som er bedre end andre. Der findes heller ikke nogen træningsformer, som er bedre end andre. Til gengæld findes der øvelser og træningsformer som passer forskelligt til forskellige personer. Så fordi noget har hjulpet en person har det ikke nødvendigvis den samme effekt på en andre. Huskereglen er, at træningen skal være sjov og meningsfuld. Faktorer så som hvor hård træningen er og hvor stor træningseffekten bliver kan altid kontrolleres. Dette gælder for alle former for motion. Til dem som ikke er vant til at træne anbefaler vi at starte småt, og øge gradvis belastningen. Dette kan være alt fra en gåtur til en tur i svømmehallen. Når overskuddet og motivationen bliver større, kan træningen justeres således at effekten og oplevelsen af træning også bliver større.

Uventede problemer kan altid opstå i forbindelse med træning, især når man skal i gang efter en længere pause. Oplever man smerter fra muskler og led, vil det være en god idé at søge hjælp ved en kvalificeret sundhedsperson. Hos Apex Fysio sørger vi for at du får en træning der er tilpasset netop dine behov. Hvis du har spørgsmål til din træning så kontakt os på 5195151 og så hjælper vi dig videre.